Wolleswinkel Advocaten over wat je als koper en verkoper moet weten

Geplaatst op: 12-11-2019

Stel, je koopt een tweedehands auto. Dan maak je eerst een proefrit en kijk je onder de motorkap vóórdat je de portemonnee trekt. Hetzelfde geldt voor het kopen van een woning. Als koper moet je zelf controleren of het huis in goede conditie is. Dit heet de onderzoeksplicht. Daar staat tegenover dat verkopers eventuele gebreken moeten melden aan de kopers. Dat heet de mededelingsplicht. Advocaat Jaap Wolleswinkel neemt je mee in de wereld van de rechten en plichten op de woningmarkt.

Als je op het punt staat om je droomhuis te kopen is het lastig om eventuele gebreken te zien. Net als met een verliefdheid zie je door je roze bril de mindere punten van de ander pas na verloop van tijd. Met een rommelig karakter of overdreven harde lach valt nog wel te leven. Bij een woning is dat wel anders. Het karakteristieke oude dak kan rot blijken te zijn. Of je mooie nieuwe badkamervloer blijkt niet waterdicht te zijn gelegd, waardoor je op den duur de vochtkringen in je mooie strakgestuukte plafond hebt staan. Extreme situaties natuurlijk, maar wel punten waarop je liever vooraf voorbereid bent, vertelt Jaap Wolleswinkel van Wolleswinkel Advocaten.

Recht is vaak een kwestie van boerenverstand
“Zowel koper als verkoper zijn in Nederland gebonden aan rechten en plichten. Stel dat je dak rot is en je wilt je huis verkopen, dan ben je verplicht om dit te melden. Logisch ook. Houtworm in de kap kan zomaar een kostenpost van een ton opleveren. Maar de mededelingsplicht geldt ook voor kleinere gebreken, zoals keukenapparatuur die niet (goed) werkt. Veel makelaars hebben dit prima geregeld via een uitgebreide vragenlijst. Daarin staan ook zaken als wanneer de cv-ketel is vervangen en het houtwerk voor het laatst geschilderd werd.” Zo’n vragenlijst biedt echter geen garanties, waarschuwt hij.

“Als de verkoper bewust iets heeft verzwegen, is hij in beginsel aansprakelijk. Als de verkoper alles wat hij weet heeft verteld en de koper zonder enig onderzoek de woning gekocht heeft, kan het zijn dat de koper zelf voor de kosten moet opdraaien. Je moet dus altijd zelf goed opletten, vragen stellen en onderzoek (laten) doen. Hoe grondig je dat doet, ligt natuurlijk aan het soort woning. In recht draait het vaak om boerenverstand: wat had je redelijkerwijs kunnen verwachten toen je de woning kocht. Zelf heb ik een aantal jaren geleden een nieuwbouwwoning gekocht. Dan kun je een andere opleveringsstandaard verwachten dan wanneer je een jarendertigwoning koopt die inmiddels bijna honderd jaar oud is.”

Wat te doen bij gebreken?
Wat te doen als je na de overdracht toch gebreken constateert? “Bij verborgen gebreken blijft het altijd lastig te achterhalen of de verkoper ervan geweten heeft. Er ontstaan dan ook vaak discussie. En daar zit geen van beide partijen op te wachten”, vertelt Jaap. “Het beste wat je dan kunt doen, is direct juridische hulp inschakelen.” Dat hoeft helemaal niet kostbaar te zijn, vertelt hij. “Bij Wolleswinkel Advocaten kun je een vrijblijvend eerste kennismakingsgesprek aanvragen. Samen gaan we vervolgens oplossingsgericht te werk. Heb je inderdaad gelijk? Kun je er als partijen samen uitkomen? Soms is een enkele actie al voldoende om een conflict op te lossen. Niemand zit namelijk te wachten op de gang naar de rechter. Het kost tijd, geld en energie, en is daarom altijd een uiterste redmiddel.” Een belangrijke tip? “Ga zeker niet zelf aan de slag met herstelwerkzaamheden of reparatie voordat je de verkopende partij de gelegenheid hebt gegeven om de schade te herstellen. Bied je die kans niet, dan hoeft de verkoper ook niet te betalen.”

Nieuwbouw of verbouw? Ken je rechten!
Per 1 januari 2021 gaat de nieuwe Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in. Deze wet moet ervoor zorgen dat de klant de kwaliteit krijgt waar hij recht op heeft en waarvoor hij betaalt. Jaap van Wolleswinkel: “Belangrijkste wijziging is de verruiming van de aansprakelijkheid van de aannemer. De opdrachtgever mag ook na oplevering nog bij de aannemer aankloppen met fouten of gebreken. Die moet deze herstellen, tenzij de fout aantoonbaar ergens anders ligt, zoals in het ontwerp of gebrekkig onderhoud. Daarnaast beschermt de Wkb particulieren extra door aannemers onder meer te verplichten om fouten in het ontwerp schriftelijk, ondubbelzinnig en op tijd te melden. Verder moeten ze een compleet bouwdossier aanleveren bij oplevering, waaruit blijkt dat het werk volgens opdracht is uitgevoerd. Het is een stukje extra bescherming van de consument.”

Lees meer over Wolleswinkel Advocaten

Andere Reportages