Vechten voor de klant

Geplaatst op: 28-09-2016

VOORTHUIZEN – Ze lopen er nog net niet met blauwe plekken rond, maar op het kantoor van Van den Hul & Luigjes vechten ze graag een robbertje. Niet met elkaar, maar met hypotheekverstrekkers en verzekeraars die zich verschuilen achter pietluttige regeltjes. ,,Er kan vaak meer dan ze in eerste instantie zeggen.”

Er lijkt maar geen einde te komen aan de hosanna-stemming op de hypotheekmarkt. Al maanden lang is de hypotheekrente historisch laag. Ja, de leenregels worden elk jaar wat strenger. Maar hoe moeilijk kan het afsluiten van een hypotheek nu zijn op dit moment?

Nou, zeggen vennoten Edwin Donkervoort en Eric van Riet. Dat kan nog best eens tegenvallen. Zeker als je niet aan het modelplaatje van banken en hypotheekverstrekkers voldoet. Ondernemers, mensen die gaan scheiden of gepensioneerden die hun overwaarde willen verzilveren lopen regelmatig tegen een muur op.

,,Dan wordt er geschermd met richtlijnen en formele eisen. Maar daar mag je vaak van afwijken. Dat doen banken en hypotheekverstrekkers liever niet, dus komen ze met een ingewikkeld verhaal vol moeilijke woorden in de hoop dat je afhaakt”, vertelt hypothecair planner Edwin Donkervoort. En dan trekt hij of een van zijn collega’s dus de bokshandschoenen aan. ,,Als je goed onderbouwt waarom de risico’s beperkt zijn, is er vaak toch wat mogelijk.”

Struisvogels

Maar ook met klanten voeren ze soms een woordenstrijd op het scherpst van de snede. Een huis kopen is ‘emotie’, en ‘struisvogelpolitiek’ ligt op de loer, legt Donkervoort uit. ,,Het is niet zo moeilijk om op dit moment een betaalbare hypotheek voor tien jaar te regelen. Maar heb je ook verder nagedacht? Kun je jouw huis ook nog betalen als je daarna ineens 6 procent rente moet gaan betalen?”


2015042-Hiemstra PubliciteitEn dan doorvragen en doorpraten. Oh, mooi dat je in dat geval een auto eruit doet of minder opzij zet. Maar hoe ga je dat doen? Je spaarsaldo is nu ook al een tijdje niet gegroeid. ,,Soms is dat confronterend, maar je hebt in mijn ogen niets aan een adviseur die een checklistje afwerkt omdat het moet. Het gaat erom dat jij écht inzicht krijgt in wat je nu en straks kunt betalen.”

Biertender
Ook op verzekeringsgebied gaan ze bij Van den Hul & Luigjes graag de strijd aan. Met verzekeraars die zich verschuilen achter excuses om niet te hoeven uitkeren. Zoals onlangs, toen een klant iets te hard door de bocht ging met zijn auto en de net gekochte biertender op de laptop stuiterde. Een typisch geval van een schadeclaim in een schemergebied ,,Als je daar zelf achteraan gaat, krijg je gegarandeerd een afwijzing. Wij kunnen putten uit een databank vol met vergelijkbare gevallen, waardoor de kans op compensatie veel groter is”, zegt fiscalist en financieel planner Eric van Riet.

En ook op verzekeringsvlak houden ze klanten een spiegel voor en zijn ze soms een beetje streng. Koop je een woning? ,,Dan raden wij dringend aan om de verzekering in te laten gaan op het moment dat je het contract ondertekent en niet pas bij de oplevering van het huis. 99 keer gaat het goed, maar we hebben een keer meegemaakt dat een koper verongelukte voordat de sleutels overhandigd waren. Alle voorbehouden waren al afgelopen. Het verzacht de pijn niet, maar voor de nabestaanden was het toen heel fijn dat ze niet ook nog eens in een financieel drama belandden.”

Lees meer over Van den Hul & Luigjes