Wat telt zwaarder: wonen of parkeren rond kerk?

Geplaatst op: 29-03-2017

Maart 2017

NIJKERK – Krijgt Nijkerk straks een sfeervol plein rond de historische kerk, met woningen die qua stijl en architectuur aansluiten bij de historische binnenstad?

Daar spreekt de gemeenteraad op woensdag 30 maart over. Heet hangijzer in de discussie zijn de beoogde verkeersoplossingen. Bedoeling is dat de Torenstraat wordt ingericht als stadsplein, waar voetgangers en fietsers ruim baan hebben. Automobilisten zijn te gast en kunnen tegen betaling parkeren in een nieuw te bouwen, ondergrondse parkeergarage.

Rond het plein komt een mix aan stadswoningen.
Aan de westkant van de Torenstraat komt een steeg met daaraan woningen. Deze steeg krijgt juist een dorps karakter, met lage bebouwing.
Een ontwerp voor de woningen wordt in een later stadium gemaakt, maar de kaders zijn al wel geschetst in het bestemmingsplan. Bedoeling is dat de woningen straks ieder hun eigen uitstraling en gevelindeling krijgen. Met rode, roodbruine of bruine gevels en eventueel een zogenoemd Delfts stoepje dat de woning verbindt met het plein.
In de plannen is de mogelijkheid opgenomen om op de hoek van de Holkerstraat en het Kerkplein een winkel of kantoor te vestigen. Langs de Holkerstraat en de Brink blijven een aantal panden staan, waaronder het voormalig garagebedrijf aan de Holkerstraat.
De plannen voor het Kerkplein zijn samen ontwikkeld door de gemeente Nijkerk, het Platform Binnenstad en verschillende vastgoedeigenaren. De kosten voor de inrichting van het plein worden geraamd op € 650.000,- tot € 800.000,-.

Bedreiging
Grootste bedreiging voor het plan lijkt de koppeling met de verkeersoplossingen voor het Nijkerkse centrum. Dat moet de komende jaren autoluw worden. De bedoeling is dat winkelend publiek straks parkeert aan de randen van het centrum en daar ook voor betaalt. Dat is een doorn in het oog van een grote groep winkeliers. Zij vrezen dat hun klanten zullen uitwijken naar omliggende plaatsen als Putten en Bunschoten-Spakenburg als ze verder moeten lopen en ook nog eens de portemonnee moeten trekken voor een parkeerplaats. “Wij vrezen dat de binnenstad door het Verkeersplan wellicht in esthetisch opzicht aantrekkelijker wordt, maar niet in economisch opzicht. (..) Bezoekers die met de auto de winkels in de binnenstad bezoeken moeten niet gestraft worden, maar beloond”, schrijft een vijftal ondernemers in een brandbrief aan de gemeenten. Ze ondersteunen hun pleidooi met een petitie, die ondertekend is door 140 winkeliers. De grote vraag is nu dus welke belangen voor politici het zwaarst wegen.
Krijgt Nijkerk een sfeervol plein rond de historische kerk?