‘Via de biefstuk in de stenen’

Geplaatst op: 15-08-2017

Wie een huis koopt of verkoopt doet er goed aan een lokale makelaar in te schakelen. In de rubriek Makelaarsgeheimen maken we beurtelings kennis met deze woningexperts. In deze aflevering: Teun Gundelach van Teun Gundelach Vastgoed uit Zwartebroek.

Hoe ben je in het vak gerold?
“Mijn oom en opa waren slager (Slagerij van de Beek). Als zij geld verdiend hadden kochten zij een pandje om te verhuren. Net als zij heb ik de slagersopleiding gevolgd en ben ik naast mijn werk in de slagerij ook studentenhuizen gaan verhuren. Van het een kwam het ander. Van een snackbar tot een fabriekshal. Inmiddels bestaat ons vaste team uit vier mensen en begeleiden we de klant in het hele proces, van hypotheek tot notaris.”

Waar haal je de meeste voldoening uit?
“Mensen blij maken. Dat zowel koper als verkoper tevreden terugkijkt op de transactie. Veel klanten komen bij ons door mond-tot-mond-reclame en onze persoonlijke benadering. Wat onze kracht is? Een realistische prijs bepalen. Soms schrikken mensen daarvan. Een woning is natuurlijk emotie, en dat mag, maar soms moet je mensen daarin remmen. We wijken doorgaans nog geen 3 procent van de vraagprijs af en dat begint al met een goede prijsbepaling. We zien nu dat klanten na 7 à 8 jaar klaar zijn voor de volgende stap en weer bij ons kantoor terugkomen voor de verkoop van hun woning. Daar krijg je energie van.”

Als je je eigen woning zou verkopen, hoe zou dat dan klinken?
“Wijsheid zou zijn om er een derde bij te betrekken, een collega-makelaar. Het is een woonboerderij met een royaal perceel grond en ik denk dat ik best weet wat de waarde is, maar je moet waken dat emotie boven de ratio gaat. De charme van het buitenaf wonen kan ik daardoor natuurlijk wel goed overbrengen omdat ik er zelf woon. Met ons kantoor werken wij ook steeds vaker in het buitengebied.”

Wat maakt een makelaar tot een écht goede makelaar?
“Vertrouwen. Duidelijk zijn in je afspraken en mild in je uitvoering. Bij een woningverkoop komt vaak emotie kijken. Mensen hebben er jarenlang met veel plezier gewoond, hun kinderen zijn er geboren. Je moet mensen daarin goed begeleiden en het vertrouwen dat ze in je stellen waarmaken. De kracht van ons kantoor is de kleinschaligheid en de persoonlijke benadering. Persoonlijke communicatie waarderen mensen enorm. De wijze van benaderen, de klantrelatie die je opbouwt en de goede invulling daarvan, daarin maak je het verschil.”

Wat is de meest bijzondere transactie die je ooit hebt gedaan?
“Dat was een ketting van zeven woningen achter elkaar, in Nijkerkerveen, Hoevelaken en Barneveld. Het waren spannende transacties, zonder dat er een website of advertentie aan te pas kwam. Wij hebben een groot bestand woningzoekenden, dus voor een huis op de markt komt, hebben wij de passende mensen al benaderd. De kracht zit namelijk nog altijd in de persoonlijke benadering. En als het dan lukt? Dan ben ik daar dankbaar voor. Van elke transactie gaat er altijd een deel naar een goed doel. Zo delen we onze blijdschap en dragen we bij aan verdere verbinding.”